joi, 3 martie 2011

ATL vs BTL

Atunci când vorbim despre publicitatea above the line "deasupra liniei" si publicitatea below the line "dedesuptul liniei" criteriul de diferenţiere constă în canalele de comunicare folosite pentru difuzarea mesajelor. Astfel , ATL face referire la canalele tradiţionale, convenţionale care reuşesc să ajungă la publicul ţintă, precum: mass media: presa scrisă, radio, televiziune, cinematograf etc, pe când BTL face referire la mijloacele de comunicare neconvenţionale care sunt mult mai inspirate si inedite. BTL se referă la organizarea de recepţii, baluri, concerte, acţiuni de caritate, zile calendaristice semnificative etc.

Având în vedere contextul crizei mondiale, ne aflăm în situaţia în care o mare parte din companii alocă din ce în ce mai puţini bani pentru publicitate. Dată fiind această situaţie neconvenţionalul pare să fie soluţia cea mai la îndemâna. Atunci când dispui de bani mulţi îti poti permite apariţia unor spoturi video şi audio care să te facă vizibil şi auzit peste tot. Însă, atunci când bugetul este restrâns ai nevoie de o idee grozavă pe care să o implementezi. Este evident faptul că indiferent de tipul de publicitate ales, scopul clienţilor de publicitate este acela de a atrage atenţia publicului şi de a o menţine în acelasi timp. Acest lucru poate fi realizat doar atunci când oferi ceva deosebit, special, surprinzător. Toate aceste lucruri pot fi integrate cu uşurinţa în ceea ce numim astăzi publicitate neconvenţională.Mai mult decât atât, ştim prea bine că publicitatea convenţională poate fi evitată de consumatori. Fie că schimbă postul TV sau de radio , fie că dau mai departe pagina de publicitate a publicaţiilor pe care le citesc, este cert ca publicitatea nu-i mai atinge. Atunci când vorbim despre publicitatea neconvenţională evitarea acesteia este mai puţin probabila. Să ne imaginăm că ne aflam într-un lift. Suntem obişnuiti să evitam privirile partenerilor de calatorie si sa zburdam cu ochii pe pereti...pereti care ne întâmpina cu mesaje publicitare. Aici găsim mediul în care publicitatea nu mai poate fi evitata devenind pur si simplu captiva.

Ce putem spune însa despre hypermarketuri si publicitatea din mall? De ce în aceste spatii consumatorii nu mai opun rezistenta mesajelor publicitare? Pentru ca atunci când merg la cumparaturi acestia sunt interesati în mod direct de tot ceea ce înseamna produse noi, promotii, reduceri etc. Aici este mediul propice în care potentialii clienti pot fi influentati sa cumpare produsul X în defavoarea produsului Y.Prin urmare este important ca în funcţie de obiectivele propuse şi de rezultatele care se doresc a fi obţinute să se ţină cont atât de avantajele cât şi de dezavantajele unei publicităţi convenţionale sau neconvenţionale. Eventual acestea pot fi corelate astfel încât sa rezulte o campanie publicitară cât mai complexă.

Liliana Sârbu

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu